Automatisk webshop

Det er i princippet helt det samme, som vi oplever, når vi rejser på ferie, hvor vi først køber vores charterrejse eller flybilletter på en hjemmeside, og senere skal vi også via nettet selv tjekke ind kort før rejsens start. Det har vi jo for længst vænnet os til, og det er ret beset ikke meget anderledes, når du handler i en webshop.

Det var min mand, der forklarede mig om, hvor automatisk næsten alting er, når man handler i en netbutik. Når man har lagt sine varer i den såkaldte indkøbskurv og gennemført ordren med betaling og så videre, så sørger softwaren i den webshop løsning, som firmaet har købt sig til, for at sende besked videre til en række forskellige dele af systemet. Det er sådan for eksempel Scancommerce gør med deres webshop

For eksempel, fortsatte han, så skal der jo udskrives en form for pakkeliste, som nogle mennesker kan bruge til at finde varerne frem fra lageret. Der skal udskrives label til at klistre på pakken, og der skal sendes besked til transportøren, altså enten postvæsenet eller et kurerfirma.

Dertil kommer selvfølgelig, at systemet også skal kunne klare både at føre det nødvendige regnskab og at styre lageret, så man helt automatisk har fuldt overblik over, hvornår der skal bestilles nye varer hjem til netbutikken. Sådan en moderne E-handelsløsning holder styr på det hele, så du kan roligt regne med, at der ikke er mange menneskehænder involveret i ekspeditionen af dine indkøb, når man altså lige ser bort fra selve pakningen og det manuelle arbejde, der udføres i forbindelse med distributionen.