Regler for kontorstole?

Vores sikkerhedsrepræsentant i administrationen på det sygehus, hvor jeg arbejder, har lagt en masse energi i bestræbelserne på at få indrettet vores arbejdspladser på kontoret i overensstemmelse med de forskrifter, der er for den type arbejdspladser.

Sygehuset er ret gammelt, og i administrationen har vi indtil for nylig også bare affundet os med en gammeldags og uhensigtsmæssig indretning af vores arbejdspladser.

For eksempel har de fleste af vores kontorstole være nogle gamle og temmelig slidte nogle af slagsen, men indtil Conny blev valgt som sikkerhedsrepræsentant, var der vist ikke rigtig nogen af os, der tænkte nærmere over det.

Men Conny er uddannet ergoterapeut, og hun var absolut ikke tilfreds med de vilkår, vi kontoransatte blev budt. For det første, sagde hun dengang, er det tvingende nødvendigt, at alle på kontoret får ergonomiske kontorstole, for ellers risikere vi rygskader og anden dårligdom, og det kan hverken medarbejderne eller vores arbejdsgiver – regionen – være tilfredse med.

Her tidligt på året var det så kommet med på budgettet, og den administrative ledelse på sygehuset gav faktisk Conny frie hænder til at vælge den rigtige type kontorstol ud fra den viden og erfaring, hun har fra sit arbejde som ergoterapeut.

Så nu har vi alle sammen fået noget ordentligt at sidde på, og vi snakker tit om, at vi føler os mindre trætte i kroppen efter en hel arbejdsdag. Næste projekt bliver så, at vi skal have skriveborde med hæve/sænke funktion, så vi kan stå op noget af tiden, og det skal Conny nok få gennemført.