FC Barcelona fodboldtur

Internettets velsignelser er mange, og jeg tænker tit på, hvor meget den opfindelse har lettet mig i min dagligdag. Det gælder selvfølgelig privat, men i langt højere grad i mit arbejde på et rejsebureau, der har specialiseret sig i sportsrejser af enhver art.

Da vi for mange år siden begyndte at arrangere den type rejser for sportsinteresserede kunder, var det et temmelig stort og kompliceret stykke arbejde at tilrettelægge sådan en rejse. Jeg tror, vores første udfordring var en rejse til en kamp med FC Barcelona.

Vi havde dengang en alenlang liste med udenlandske telefonnumre, som hørte til vores kontaktpersoner i for eksempel de store fodboldklubber i Europa, hvortil vi arrangerede mange fodboldrejser, som hurtigt blev en ganske populær vare hos vores danske kunder.

Den gang var der ikke nær så mange tv-kanaler, som tilfældet er i dag, og der var kun i meget begrænset omfang mulighed for at se de store og berømte fodboldhold spille på fjernsynsskærmen. Bedst var det med de engelske kampe fra Premier League, for der hver lørdag blev vist en kamp i datidens tipslørdag på Danmarks Radios eneste kanal.

I dag kan man som tv-bruger se fodbold flere gange hver eneste dag, hvis man har lyst til det, men det er min klare opfattelse, at det kun har skærpet lysten til at rejse ud for at se nogle af de store kampe live.

Tidligere var det en tidkrævende opgave bare at skaffe fodboldbilletter til disse kampe, men det var nødvendigt for at kunne sælge en færdigpakket fodboldrejse med transport, overnatning og adgang til det pågældende fodboldstadion.

I dag har internettet gjort den opgave langt nemmere for os som arrangører. Vi kan gå direkte ind på hjemmebaneklubbens hjemmeside og orientere os om prisen på en fodboldbillet til den pågældende kamp, og når man så sender en bestilling af sted via e-mail, får man lynhurtigt svar og også svar på, hvor meget mængderabat man som rejsearrangør kan opnå.

Tidligere kunne den proces tage flere timers arbejde fordelt over flere dage, fordi man måske ikke lige kunne træffe den rigtige person, når man ringede op til vedkommende. Og stort set det samme gælder selvfølgelig for kontakten til de hoteller, vi bruger som overnatningssteder i forbindelse med vores sportsrejser.

Og derefter er det også en stor lettelse med hensyn til kontakten til vores kunder. I dag bliver så godt som alle vores rejser bestilt via vores egen hjemmeside, og på den måde har vi også en mailadresse på kunden, så vi nemt og hurtigt kan kontakte vedkommende.

Som et slag på tasken vil jeg gætte på, at vi i bureauet i dag bruger maksimalt en fjerdedel af den tid, det for 25 år siden tog at arrangere en fodboldtur til en af de større europæiske byer. Det hele er også blevet en del billigere for kunderne, for det er blevet relativt langt billigere at flyve, og vi kan nøjes med en betydeligt mindre provision, fordi vores arbejdsindsats er begrænset så meget i forhold til før internettets opfindelse.

Det må dog nok indrømmes, at prisen på fodboldbilletter ikke er faldet – den er tvært imod steget en del.