Er der en skjult fidus i gratis lån?

Det onlinebaserede lånemarked er ganske hedt, og sådan har det været i flere år. Med jævne mellemrum er forbugerorganisationer og myndigheder ude med riven efter de ekstremt populære online lån, der tilbydes under navne som SMS lån, kviklån, minilån, lynlån og meget mere. Og nogle gange er det da også fortjent, når et lånefirma bliver en kende for smarte. Men reelt set er markedet det sidste års tid blevet modnet ganske betragteligt.

Er der forretning i at låne penge ud gratis?

Umiddelbart kan det sikkert vække undren mange steder, at flere långivere tilbyder lån på op til flere tusind kroner uden at kræve hverken renter eller gebyrer. Men der er faktisk mening med galskaben så at sige.

For de lånefirmaer, der tilbyder de gratis lån – som for eksempel Simbo, LendOn, Ferratum og Vivus – er det ganske enkelt en metode til at markedsføre sig på. Og det er der bestemt intet galt i. De bedste af de danske tilbud om gratis lån er samlede i en nem oversigt her: https://lån-gratis.dk/

Forretningsmodellen består ganske enkelt i 2 dele:

  1. Det er en fin introduktion til de yderst populære og nemme lån online, og da de gratis lån kun tilbydes til førstegangslånere i de respektive firmaer, hænger det fint sammen.
  2. Det er også en salgstragt ind hos låntagerne, da en vis procentdel ikke kan betale det lånte beløb tilbage indenfor de 30 dage, hvorfor der påløber renter. Og så er der jo indtjening til långiver den vej rundt.

Hvem tager de gratis lån?

Det er både mænd og kvinder i alle aldre, der prøver kræfter med online lån via et introduktionslån, der er gratis. Ofte er der tale om mindre behov på fra 500 kroner og op til typisk omkring 4.000 kroner, der skal benyttes til at købe noget, der ikke kan vente, til der er likviditet til det.

Og det er såmænd forbrugeren, der er vinderen her, for så længe tilbagebetalingen overholdes, koster det INTET. Et lån på for eksempel 3.000 kroner tilbagebetales med 3.000 kroner og ikke én øre mere.

Hvad med bankerne?

Bankerne er slet ikke med her. De lider under samme træghed og mangel på markedsforståelse, som desværre også præger store dele af detailhandlen. Og det har ramt dem allerede – og vil gøre det endnu mere fremover.

Sagen er, at forbrugerne ønsker disse typer af lån, de ønsker adgang til at ansøge og få dem bevilget døgnet rundt hele ugen. Og når bankerne ikke kan og vil levere varen, er der andre der vil. Sådan er markedskræfter.