Tænk anderledes!

Det er utroligt, hvor lidt der skal til, for at man kan vende en traditionsbunden og fastgroet tankegang! Jeg har selv oplevet det. Min direktør sendte mig på et Lean kursus, og det fik virkeligt vendt op og ned på alle mine tanker om, hvordan vi kan forbedre arbejdsgangen i virksomheden. Det var her: https://leanakademiet.dk/

Det er ca. 30 år siden jeg startede i virksomheden. Jeg har været en stabil medarbejder, og jeg er glad for mit job. Så jeg tænkte, at alt ville fortsætte, sådan som vi kender det. Men der kom nye medlemmer i bestyrelsen for et års tid siden, og de ville se bedre tal på bundlinjen. Så da direktøren kom og foreslog, at jeg tog ansvaret for at sætte en Lean proces i gang, var det ikke helt uventet. Men det var fuldstændigt ukendt land for mig. Lean? Hvad er det? Anede det ikke.

Skeptisk

Til at begynde med var jeg meget skeptisk. Tænkte, at det var bare et nyt ord for omstrukturering og fyringer. Jo, jeg har set den proces et par gange i løbet af årene, jeg har været i virksomheden. Jeg var faktisk ret negativt indstillet. Havde slet ikke lyst til at skulle bruge uger væk fra min viv og mine børnebørn. Men jeg er jo en flink mand, så jeg bed tænderne sammen og tog på Lean kurset, som i første omgang var et introduktionskursus til begrebet Lean. Det var faktisk et sjovt kursus. Selvom de der unge knægte, som skulle undervise os, havde en noget anderledes metode at undervise os med. Det var ikke sådan noget med at få et oplæg og en masse litteratur, man skulle læse og bagefter skulle skrive opgaver fra. Det var en masse interaktive rollespil, som egentlig fik afsløret mange facetter af, hvordan ledere bliver opfattet. De afslørede også, at vi sommetider sidder fast i nogle tankegange, som skaber friktioner i arbejdsprocesserne. Og så afslørede de, at mange virksomheder har de samme problemstillinger. Efter de 2 dage, som kurset varede, var jeg faktisk ret begejstret.

Ok, de brugte en masse japanske termer, fordi filosofien bagved Lean egentlig har rod i effektiviseringer, som Toyota i sin tid indførte, da de havde store problemer med at sælge deres biler. Det, synes jeg, er lidt krukket, men så længe vi forstår, hvad ordene dækker og står for, så er det vel ok. Men det her med, at man skal have gule eller grønne bælter, det synes, jeg er lidt barnligt. Jeg tænker, at det er en måde at forstå, hvor langt en kursist er i forløbet, inden han eller hun kan blive Lean manager i den virksomhed, som han eller hun arbejder for.

Lean virker!

Det mest positive ved Lean kurset var, at jeg mødte nogle mennesker, som havde samme problem som jeg: De anede intet om Lean, da de kom. Vi fik en del gode snakker om det uden for undervisningstiderne og har nu etableret et mininetværk, hvor vi ses og taler om de problemer, vi tror Lean, kan hjælpe os til at løse.
Jeg ser frem til, at vi skal i gang med næste modul, så jeg så småt kan begynde at tale med nogle af medarbejderne om processen, vi skal i gang med hjemme på arbejde.